תזונת נשים בהריון – התשובות של הדיאטנית ולנטינה לוריא

הדיאטנית ולנטינה לוריא, התארחה בקבוצת המתכוניה וענתה על המון שאלות הקשורות לתזונה בהריון, פרנטל בהריון ותוספים שונים כמו יוד לאישה ההרה.

בואו לשמוע את כל מה שהיה לה לספר בנושא 🙂 מוזמנות גם לשאול שאלות אצלה בעמוד הפייסבוק "תזונה להריון מאוזן"

הנה תקציר של כמה מהשאלות שנשאלו

ממתיקים במזון, אילו מותרים בתקופת הריון ?

באופן כללי רוב הממתיקים המלאכותיים (וגם כאלה שנקראים "טבעיים") מותרים בהריון. יוצאי דופן הם סכרין וציקלומט (ציקלומט כמעט ולא נמצא בשימוש בארץ וסכרין יכול לחצות את השיליה). כדאי לקרוא את התוויות של המוצרים ולראות מאילו סוגים של הממתיקים הם עשויים. ממתקים המבוססים על סטיביה, למרות שנחשבים כמותרים בהריון, אך בפועל לא עברו את הבדיקות המקיפות כמו שאר הממתיקים- סוכרלוז, אספרטיים, אצסולפאם K.

הייתי ממליצה לצמצם ככל הניתן את השימוש בממתיקים בהריון בכל זאת (ואלו גם ההמלצות של משרד הבריאות).

יוד, מה הדרישות  ליוד בהריון ? האם נדרש תוסף ?

על פי סקר במסגרת המחקר המקיף על יוד שבוצע לאחרונה בארץ ל כ80 אחוז מהנשים ההרות ישנו מחסור  ביוד. יוד הוא מינרל חיוני להתפתחות התקינה של העובר ולתפקוד של בלוטת התריס (ועוד איברים בגוף).
המקורות של יוד העיקריים בתזונה הישראלית זה מוצרי חלב, דגי ים , מלח מועשר ביוד (לא כל מלח הוא מעושר ביוד). מוצרי מזון נוספים המכילים יוד זה אצות כמו נורי וואקמה (כדי להיזהר מאצות אחרות שמכילות כמויות גבוהות מאוד של יוד כמו קלפ או קומבו). כשתזונה לא מכילה כמות מספקת של יוד כדי לשלב תוסף המכיל יוד (מולטיויטמין כמו פרנטל שמכיל כמות יוד מספקת).  לנשים בהריון מומלץ לצרוך 220 מק"ג יוד ליום ולנשים מניקות 290 מק"ג.

קישור למאמר על יוד
פרנטל – האם כל הנשים צריכות לקחת מולטיויטמין בהריון ?

פרנטל הוא קומפלקס של ויטמינים ומינרלים היעודי לנשים הרות. יש תכשירים של חברות שונות בשוק וההרכב שלהם משתנה מאוד. לפעמים נח מאוד לקחת פרנטל כי בכמוסה אחת ישנם כמה תוספים שמומלצים לנטילה בהריון כמו חומצה פולית, ברזל וויטמין D.   לא כל אישה זקוקה לכך ובמקרים מסוימים עדיף לקחת את התוספים באופן הנותן מעה ספציפי לחסר מסויים. .
פרנטל אינו מחליף את התזונה המאוזנת בשום אופן, הוא יכול להוות מעין רשת בטחון, אבל לא יכסה את המחסורים האמתיים בתזונה. לדוגמא אישה שיש לה חסר ויטמין D – המינון בפרנטל לא מספיק או טבעונית שחייבת ליטול B12, המינון בפרנטל בדרך כלל אינו מספק.

מצד שני כשתזונת האישה היא טובה ומגוונת ובבדיקות דם אין חסרים- ייתכן והפרנטל לא נחוץ כלל . בכל מקרה של התלבטות יש להתיעץ עם דיאטנית קלינית

קישור למאמר על פרנטל

השפעה על הרכב חלב האם בתקופות הנקה ממושכות – הנקה למרחקים

תזונת האישה משפיעה על הרכב החלב. ישנם מרכיבים בחלב אם שכן מושפעים כמו הרכב השומן, תכולת יוד, ויטמין B12 , חומצה פולית , ויטמינים מסיסי שומן כמו וויטמין D. מצד שני ישנם מרכיבים שלא מושפעים כמו אחוז השומן, החלבון והפחמימות.

כדי להשפיע על הרכב החלב,  צריכה האם לדאוג להזין קודם כל את עצמה בצורה טובה- לאכול מגוון, מאוזן, למנוע מתנודות משקל קיצוניות ולמנוע חסרים של ויטמינים ומינרלים.

למשל כדי שהחלב אם יהיה עשיר בחומצות שומן חיוניות מסוג DHA מקבוצת אומגה 3 כדאי לשלב בתפריט דגים שעשירים בהם כמו סלמון, פורל, דניס, בורי, לברק, הרינג ואפילו סרדינים. מי שנמנעת מאכילת דגים מסיבה כלשהי יכולה ליטול תוסף של אומגה 3 המכיל DHA במינון של 200-300 מ"ג ליום (ישנם תוספים המבוססים על שמן דגים וכאלה שמבוססים על האצות).

למען הסר ספק 🙂 בכל מקרה חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק, גם אם תזונתך אינה מאוזנת או עשירה, הנקה זו הבחירה המומלצת.

 

 

רוצים לראות את האירוח המלא ?


עגלת קניות
Start typing to see posts you are looking for.