מתי נותנים דייסות לתינוק?

שתפו את המתכון ב:
דרגו את המתכון

כאשר מדברים על דייסות לתינוקות יש להתייחס לשני סוגים.
האחד דייסות אינסטנט: דייסות ייעודיות לתינוקות הנמכרות בשקיות ומועשרות בוויטמינים ומינרלים.
הסוג השני דייסות ביתיות אותן ניתן להכין על בסיס משקה צמחי :סויה, אורז, סולת, שיבולת שועל, תירס, טפיוקה וכו’

דייסות עבור תינוקות צעירים מגיל 6 חודשים, האם יש צורך בתוספת דייסה לבקבוק?

במרבית המקרים לא, אלא אם ניתנה הדרכה רפואית או מקצועית לכך.
הוספת דייסה תגרום לאוכל להיות “צפוף” יותר קלוריות וברמת הויטמינים והמנרליים אך מהווה העשרה קלורית מיותרת עבור תינוק הגדל היטב (שומר על אחוזן גדילה שלו).
דייסות יכולות להשתלב כאחת ממנות המוצק שהתינוק אוכל.

הגשת ארוחת דייסה מכפית יכולה להוות פתרון נוח בשלב ביסוס ארוחת מוצקים. הדייסה תוכן על בסיס חלב אם או תמ”ל ועל כן ניתן להניח שהטעם המוכר לתינוק וקלות העיכול היחסית תהיה טובה ונעימה לתינוק. בניגוד לטעימות של פירות וירקות , אם תחליטו לשלב דיסה בתפריט התינוק לאכילה מכפית – לא תדרשו להגביל את הכמות למנה של טעימה. הדיסות הראשונות לשימוש יכולות להיות אלו על בסיס קורנפלור או אורז. ארוחות מוצקים ישולבו בתפריט התינוק כחלק קבוע בתזונתו סביב גיל 6 חודשים ומעלה, אם בחרתם להתחיל בחשיפה למזונות מוצקים קודם לכן, תוכלו לשלב דייסה. העובדה כי הדייסה תוכן על בסיס חלב אם או תמל, תאפשר לכם להגדיל את הכמות בהדרגה גם אם לתינוק שלכם טרם מלאו 6 חודשי חיים. עבור תינוקות הנחשפים למזונות מוצקים סביב גיל 6 חודשים הארוחה הראשונה שנכון לבסס היא זו העשירה בברזל ומכילה גם מקור לחלבון. כזו היא ארוחת “המרק” – ירקות עם פחמימה שומן וחלבון עשיר ברזל ( בשר הודו/בקר /קטניות).

לחצו כאן לקבלת מתכון למרק הראשון לתינוק

דייסות ביתיות

דייסה בהכנה ביתית, שתוכן על בסיס משקה צמחי, אינה מהווה מקור עשיר לברזל ועל כן אין בה חלופה למנה המכילה קטניות או בשר (מנת המרק).

לאחר גיל 7 חודשים וביסוס ארוחה עשירה בברזל תוכל לשלב מנת דייסה ביתית המכילה גם פרי ומקור לשומן . בשלב הזה, תוכלו לשלב דגנים קלים יחסית לעיכול כמו סולת, או תערובת של סולת וקינואה.
דגנים כמו שיבולת שועל או כוסמת, מגוונים יותר בהרכבם התזונתי אך תכולת הסיבים הגבוהה בהם, עשויה להקשות על תהליך העיכול של התינוק.

סביב גיל 9 חודשים מרבית התינוקת ישלבו ארוחת מוצקים שלישית – זו יכולה להיות ארוחה המבוססת על דייסה ביתית ממקור עשיר סיבים כמו שיבולת שועל, אמרנט או קינואה באופן בלעדי.

לחצו כאן למתכונים לדייסות בייתיות לתינוקות:

האם תכולת הסיבים גבוהה מידי עבור התינוק שלי?

תינוקות צריכים כמות סיבים מוגבלת שאת רובה יקבלו ממנת הפירות והמרק.

בעת הוספת דייסה עשירה בסיבים שימו לב לתדירות היציאות – האם עלתה בצורה משמעותית?

אם כן יתכן וכמות הסיבים גדולה מידי שכן ריבוי יציאות מקטין גם את יכולת הספיגה של מערכת העיכול. במידה ויש גזים מרובים, גם הם עשויים להיות תוצר של תכולת סיבים גבוהה.

מה ניתן לעשות?

שלבו בין שני מקורות דגנים למשל שיבולת שועל וסולת/טפיוקה, כך יוכל לקבל כמות סיבים אותה יוכל לשאת.
שלבו בין דייסה ופירות קלופים יחד ( אע”פ שגם הפירות מכילים סיבים, קילופם מפחית משמעותית את כמות הסיבים)
לא כל התינוקת נדרשים לדייסות. אם בחרתם להגיש דייסה, הקפידו להתאים את סוג הדייסה וצורת ההגשה לגיל התינוק ולהתמודדות מערכת העיכול שלו.

למגוון גדול של דייסות ומתכונים לתינוקות מגיל חצי שנה ומעלה – הכנסי כאן
שתפו את המתכון ב: