מעל 30 רעיונות לארוחת 10 לילדים

רגע לפני תחילת שנת הלימודים, בואו נערך עם קופסאות האוכל. בין אם הילד בן 3 או בן 13, השקיעו כמה דקות (מקסימום שעה) בתכנון התפריט השבועי למסגרת הלימודית.
שעת הבוקר, היא השעה הפחות מתאימה לדבר על "מה תיקח לבית ספר?". זו השעה שבה ילדים עשויים להיות טיפה חורקים או לא מרוצים, חלקם מתעוררים לא מאוד רעבים וחלקם עוד לא ממש ערים בכדי לדבר 🙂

כמה עקרונות חשובים לפני שמתחילים
1. תכנון מקדים, בין אם יש לכם ילד אחד או שלושה, בבוקר זה עשוי להיות מאתגר להבין מה בדיוק להכין.
2. גיוון- הדרך הכי נוחה היא להעזר בטבלה שהכנתם יחד עם הילד, או בלעדיו. הקפידו לגוון בכל אחת מהקטגוריות : הפחמימה /הממרח /הפרי ו/או ירק. (בסוף הכתבה, תוכלי להוריד טבלה).
3. גוונו, אבל אל תאתגרו- זמן הגן זה זמן מצוין לגיוון התפריט, אבל פחות מתאים לאתגרי מנת חדשות או ממרחים שהילד לא ממש אוהב. לפעמים (די נדירות, אני מודה ) אני שומעת את הגישה של "אם הוא יהיה רעב הוא יאכל מה שיהיה" זה נכון עבור דברים שהילד אוהב. זה פחות יעבוד במאכלים שהילד סולד או לא אוהב.

ארוחת בוקר, אוכלים בבית ?

כן ! אני ממש ממליצה להגיש ארוחה קלה בבית, יתכן ובתחילת השנה הילד ימנע. הוא הרי רגיל לאכול בשעה בה נהג לאכול בגן הפרטי /בבית . לרוב מוקדם יותר ממה שיוגש בגן עירייה.
הישיבה בבוקר ליד שולחן,תאפשר לו את ההזדמנות לאכול או לשתות, כלל לא בטוח שהוא יעשה זאת בימים הראשונים, אך כדאי מאוד שתתמידו בהרגל לתקופה על מנת לראות מה מייצרת השיגרה החדשה.
אם הילד מתעורר רעב, תוכלו להגיש דייסת שיבולת שועל או כריך וירק. אם אתם כרגע בשלב של ביסוס ההרגל, אך הילד לא מאוד רעב, תוכלו להסתפק בפרי ומעט יוגורט, או שייק פרי אם הבוקר שלכם מתאפיין בהתנהלות נינוחה.
ויש כאן כתבה שלמה בנושא

עכשיו תכלס, מה לוקחים לגן  ובית ספר ?

ארוחה משביעה ומגוונת תכלול לרוב מקור לפחמימה (לחם לרוב) ממרח כלשהו לצד פרי וירק או רק אחד מהם.
בגזרת הדגנים והפחמימות, משרד הבריאות הנגיש נהלים ברורים לטובת כולנו, כך שבכל הגנים יש לראות בקופסאות האוכל כריכים בלבד ללא חטיפים דגני בוקר וחברים. מהלך חשוב זה מאפשר ליצור אחידות במראה הכללי ולאפשר הנחיות לתזונה בריאה לכלל הילדים.
אין ספק שיש בקרים בהם שקית דגני בוקר תהיה החלום של ההורה הממהר לעבודה, אבל אין בה כדי להזין בצורה טובה ילד שנדרש לתפקד לא מעט שעות במסגרת הגן.

תוכלו לגוון בין  סוגי הלחמים, העדיפו כמובן לחמים מדגנים מלאים.
[gdoc key="[gdoc key="https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CeSnkYnR3EA8ubPIV3gjhuond39YM5O4hbCEoOZ6-FQ/edit?usp=sharing" http_opts='{}']"

תוכלו לגוון עם "פיתה זעתר" או קלח תירס את מקור הפחמימה

ממרחים, או מה מורחים?

נדמה כי כאן מתחיל האתגר הגדול. לא פעם נשמע על ילדים שמקבעים על ממרח אחד לתקופה. או אוהבים את הממרח בצורה מאוד ספציפית (אולי בקופסה קטנה לצד הלחם? )
נסו לרענן את רשימת הממרחים, ואם הילד נמנע מאכילה של הכריך בדקו האם לחם קלוי או הגשה של הממרח לצד הלחם יעודדו את האכילה מצידו.
[gdoc key="[gdoc key="https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IJ7f7qWyOJdeCEvfyNNEptx29doh7xU8IcAX4MmpPEg/edit?usp=sharing" http_opts='{}']

גלגול הגבינה או הגשה בקופסה קטנה, עשוי לעודד אכילה

בשפע הממרחים המצויים היום בשוק, קל מאוד לגוון בעזרת ממרחי האגוזים השונים. חפשו את אלו המכילים 100% אגוז/שקד ואם אתם מחפשים כאלו עם קצת טעם, תוכלו למצוא גם כאלו שתוספו בקורט מלח או כפית מייפל.
ממרחים שומניים וחלבוניים ישפיעו לטובה על השובע מהארוחה.
ממרחים מתוקים דוגמת סילאן/ריבה/ממרח שוקולד אינם מומלצים בשל תרומה תזונתית פחותה והעובשה שיספקו שובע לטווח קצר יותר. אל תזמו ממרחים מתוקים אלא אם יש בקשה מצד הילד, במקרה כזה החליטו מולו מה התדירות לממרח מתוק.

ממרחים שומניים. טחינה, ממרח בוטנים טהור, ממרח שקדים עם קריצת מייפל

פירות ו/או ירקות

טיפ מדליק לחיתוך פירות! חותכים ומהדקים בגומיה. כך נקטין את "ההשחרה" האופיינית לפרי

פרי וירק או רק אחד מהם, חשוב שיתפסו מקום קבוע בקופסה. בתחילת השנה מגוון הפירות יהיה רחב וזמין, לקראת החורף שימו לב לגיוון בצבעי הפירות והירקות. הערך התזונתי של תפוח ירוק או אדום לא שונה בצורה משמעותית, אך בחווית האכילה הטעמים והצבעים בהחלט מאפשר שימור על מגוון.
גם פרי וגם ירק ?
בהחלט! אגב, אם הילד אוהב רק אחד מהם, אל תהיו מוטרדים. גם אחד מהם לבד יספק עבורו ויטמין c.
בהגשה של פירות וירקות שימו לב כי הם מוגשים בצורה שנעימה לילד לאכול כשעתיים שלוש לאחר שהוכנסו לקופסה.
ירקות "מיני" יעשו את העבודה מצוין ולא יגירו נוזלים.

 

[gdoc key="https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Xgu95AiDi3NbUtO3C_TpDn0Fs28WDUbutbFKkbLJPKM/edit?usp=sharing" http_opts='{}']

שוברי שיגרה

אם בא לכם מידי פעם לרענן 🙂 ולשלוח משהו קצת חריג, תוכלו להעזר ב:
1. חיתוך ייחודי
2. שימוש ברצועות צנים במקום לחם
3. תמר שהוצאתם לו את הגרעין
4. ואת זה אני הכי אוהבת : מדבקה משמחת או ציור קטן שציירתם, יכולים לשמח לבב פעוט (ומתבגר)  🙂
[gdoc key="https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zD01TB_OfnGIbroB9VaVtWXixU9GcBOOg5Pvfu0KwEI/edit?usp=sharing" http_opts='{}']

הפתעות קטנות

שניה לפני שכל זה מתחיל, זכרו שיש כאן דרך חדשה, שלב חדש ומרגש בחייו של הפעוט ושלכם.
סמכו עליו ועל עצמכם, זכרו כי לעיתים אכילה או אי אכילה, זו הדרך של ילדים לבטא תהליכי הסתגלות. ככל שתראו את הילד מסתגל ומשתלבת כך תוכלו לראות אותו נינוח ואוכל.
מחפשים רעיונות ל עוד ממרחים ? הנה יש כאן 
מחפשים רעיונות למאפיינס? הנה יש כאן

 

 

 

עגלת קניות
Start typing to see posts you are looking for.