מוצרי חלב לתינוק, מתי איך ולמה?

מוצרי חלב לתינוקות ואלרגיה לחלב - איך כמה ולמה? | המתכוניה - הבית לתזונת תינוקות

לפני שנדון בהתנהגות לגבי מוצרי חלב לתינוק, נתחיל בשאלה הגדולה…

חלב, כן או לא??

אם מעולם לא שאלתם את עצמכם האם לצרוך מוצרי חלב ואתם צורכים אותם בבית, תוכלו להמשיך בדיוק כמו שאתם. חלב ייספק מקורות לחלבון וסידן אך הקפידו לשמור על גיוון תזונתי.

מוצרי חלב לרוב מתקבלים בהיענות טובה על ידי תינוקות ופעוטות ובמקרה כזה יש לוודא כי אתם עדיין מגוונים את התזונה.

באילו מוצרים להתחיל?

העדפתם של תינוקות לטעמו המתוק גם היא ידועה, אך אם תתחילו במוצרים נייטרלים בטעמם ללא תוספת סוכר או צבע תוכלו לזכות בתגובות אוהדות גם ליוגורט טבעי

העדיפו מוצרי חלב באחוזי שומן של -9 -5 % שומן, גם לתינוקות המתקשים לעלות במשקל העדיפו את אלו ולא שמנים יותר שכן במוצרי חלב בעלי אחוז שומן גבוה, לרוב תרד תכולת החלבון. שומן תוכלו תמיד להוסיף (שמן זית למשל בגבינה..) חלבון קצת יותר קשה להוסיף.

מה אומרים מתנגדי החלב?

בגזרה האידיאולוגית, אתם יודעים, זה מוצר מהחי ולא כולם רוצים לצרוך אותו.

בגזרה הבריאותית – אע”פ שאין מחקרים מובהקים בנושא יש הורים המדווחים על תגובות גופניות של התינוק לאכילת מוצרי חלב. כאמור אין מספיק מחקר מוכח בנושא, אבל אם זו התחושה שלכם, תוכלו להפחית את צריכתם או למצוא גיוונים ותחליפים. במקרה כזה דאגו להתיעץ עם דיאטנית, עמ לוודא כי התפריט מכיל מספיק מקורות לחלבון וסידן.

התינוק שלכם אלרגי לחלב?

במקרה כזה כמובן תצטרכו למנוע ממנו מוצרי חלב  ואז תשאל שאלת הגיוון וכן שאלה סביב מקורות לסידן.

האם לתת מוצרי חלב לתינוק? מתי נותנים מוצרי חלב לתינוק?
ככל שהידע עולה כמות השאלות הולכת וגדלה.
תינוקות יכולים לגדול עם או בלי חלב, אך ההתנהלות שלנו כהורים חייבת להיות בהתאם לבחירה..
אלרגיה לחלב ידועה כאלרגיה שעושיה לחלוף, אין להסתכן בנסיונות עם תינוק אלרגי ללא הוועצות בגורם רפואי.

ומה לגבי השימושים השונים במטבח? מה החלופות למוצרי חלב לתינוק?

תוכלו למצוא חלופות להכל – משקאות על בסיס סויה, שקדים, אורז ועוד יוכלו להיות חלופה לחלב ניגר.

שוק המשקאות הצמחיים הולך וגדל וזו ההזדמנות לחפש את המוצר שמכיל רשימת מצרכים הקצרה ביותר , רצוי שהרשימה לא תכלול סוכר.

היות ומדובר בנוזל, ברוב המקרים המרכיב העיקרי הוא מים, כך שגם אם תכינו בבית או תקנו משקה על בסיסי שקדים, אחוז השקדים במשקה יהיה נמוך מאוד.

כמובן שהכנה ביתית של חלב שקדים תסיר חומרים משמרים חומרי טעם ותוספות מיותרות, אך לאו דווקא תעלה את אחוז השקדים במשקה.

יוגורטים ומעדני סויה יוכלו גם הם להשתלב מידי פעם בתפריט, שימו לב כי תחליפי היוגורטים והמעדנים על בסיס צמחי לרוב מתוספים בסוכר ועל כן ההמלצה היא להמעיט בצריכתם.

גם כאשר מצאתם תחליפים לשימוש במתכונים השונים, שימו לב כי לא בטוח שהתחליפים הם אכן גם מקורות לחלבון וסידן כמו שמוצרי חלב היו מספקים.

מתי נותנים מוצרי חלב לתינוק?

בהתאם להמלצות משרד הבריאות בארץ, מוצרי חלב ניתן להוסיף לאחר ביסוס ארוחה עשירה בברזל.

הנה ההסבר היותר מעשי:

חלב ניגר (כמו זה ששמים בקפה) ניתן לתת לתינוק לשתות רק לאחר גיל שנה. המנעו מהכנה של דייסה על בסיס חלב כנוזל העיקרי, תכולת הברזל בו נמוכה והוא פוגע בספיגה של ברזל ממזונות אחרים. 

מוצרי חלב – לבנים וללא תוספות (יוגורטים /גבינה לבנה) תוכלו לשלב לאחר ביסוס ארוחה עשירה בברזל (כמו מרק המכיל גם קטניות או בקר או הודו).

השלב הכי נוח להוספת מוצרי חלב יהיה עם הוספת ארוחת מוצקים שלישית (סביב גיל 8-9 חודשים).

שימו לב כי ארוחה המתבססת על גביע יוגורט אינה ארוחה מגוונת מאוד בהרכבה התזונתי ועל כן העדיפו להגיש את אותו היוגורט או הגבינה לצד מרכיבים נוספים – למשל ארוחה של אבוקדו + יוגורט + פסטה

מה לגבי….

  • גבינות צפתית ומלוחה – אלו עשירות מאוד במלח ועל כן לא מומלצות, מובן שאם הכנתם מנה למשפחה כולה המכילה גם את אלו תוכלו לתת גם לתינוק לאכול אותה, אך לא כדאי על בסיס יומיומי.
  • גבינה צהובה – כאן יש כבר עלות ותועלת, גם כאן כמות הנתרן לא מועטה וגם השומן, אך תכולת הסידן גבוהה מאוד כך שבחצי פרוסה של גבינה צהובה תוכלו לקבל מנה מרוכזת של סידן וחלבון לתינוק. כמו תמיד, הקפידו לגוון את מנות הילדים כך שלא תהיה התקבעות מצידם שתוביל לצמצום המגוון.
  • חלב ניגר – כאמור אין לתת כמשקה לתינוק מתחת לגיל שנה . סביב גיל 9-10 חודשים אם הכנתם מתכון המכיל גם חלב בתוכו, תוכלו להגיש ממנו גם לתינוק. שימו לב כי מנות המוכנות על בסיס חלב בלבד אינן מתאימות לפני גיל שנה (למשל דייסה על בסיס חלב פרה אינה מתאימה , בעוד שמאפה המכיל 1/2 כוס חלב על המנה כולה יוכל להתאים גם לתינוק)

לכל המתכונים לתינוקות ללא מוצרי חלב – לחץ כאן

עגלת קניות
Start typing to see posts you are looking for.