אכילה היא אחת הפעולות המורכבות שאנו עושים בחיינו. היא משלבת מעל 20 שרירים ומצריכה שילוב של מערכות – סנסוריות ומוטוריות.
מבחינה מוטורית כדי להגיע לאכילה עצמאית יש לקחת בחשבון את התפתחות המוטוריקה העדינה והגסה וכן את התפתחות מיומניות האכילה האורליות (בפה).
התפתחות מוטורית –
היא זו שתאפשר את מימוש הסקרנות הראשונית של חקירה עם הפה, תוך תיאום בין הבאת החפץ (או המזון) לפה בצורה שהולכת ומשתכללת.
מוטוריקה עדינה היא היכולת להפעיל שרירים קטנים ועדינים לכדי פעולה מתוכננת ורצונית בחלק גוף בודד, לדוגמה: הידיים.
אכילה מצריכה סבלנות רבה מצד התינוק, על מנת להגיע לתפקוד נוח ויעיל ועל כן בעצם הצגת המזונות יש לקחת בחשבון מה התינוק כבר מסוגל לעשות ולכוון בהדרגה לעבר השלב הבא.
התפתחות אורלית
תפקוד הפה כולל את הבליעה, אותה התינוק כבר מכיר.
לעיסה שבאה לידי ביטוי בתנועות הלשון המתפתחות: מעלה מטה, לצדדים ומגיע עד תנועות סיבוביות שלמות בתוך הפה.
הנגיסה הולכת ומתפתחת ככל שהלעיסה מתקדמת, באמצעות החניכיים (עוד לפני השיניים).
היכולת לנקות בעזרת הלשון גם את קצות הפה בחוץ ולהגיע גם לכיסי הלחיים בתוך הפה.
על מנת לאפשר התקדמות באכילה, חשוב וצריך לשנות את המרקמים המוגשים לתינוק בחודשי ההאכלה הראשונים.
הגשת מחיות יכולה לאפשר התחלה פשוטה יותר ותוך תקופה קצרה של שבועיים שלושה כדאי ונכון לעבור למרקמים רכים שמצריכים תנועתיות משמעותית יותר בפה.
אכילה נינוחה מתאפשרת כאשר יש התאמה בין היכולות של התינוק, יחד עם אתגר מינימלי שלא מיצר תסכול רב מצידו.
אתר המתכוניה מחולק על פי פילוח למיומנות האכילה של מזונות מוצקים.
הכתיבה באתר מיועדת להורים עם תינוקות בהתפתחות אופיינית ומובן שיש טווחים שונים של יכולות שיבואו לידי ביטוי אצל תינוקות שונים.
בכל מקרה של ספק בדבר תפקודי האכילה של הילד.ה התיעצו עם איש.ת מקצוע.
לקריאה נוספת – המלצות ארגון בטרם
הטבלה הבאה מציגה הצלבה בין תפקודי הפה למיומנות האחיזה וכן התאמה למזונות
*לא תמיד יהיה סנכרון בין היכולות בפה לאלו שבידייםלחיצה על קישור מובילה למתכונים
לקריאה נוחה בסלולרי סובבו את המכשיר לרוחב
הפעולה האורלית (בפה) | מה נראה בפה? | מה קורה ביד? | סוגי המאכלים |
---|---|---|---|
מציצה וגריפה | הורדת המזון מהכפית | אם מואכל ע"י ההורה, לא נדרשת. אם מגישים כפית לאכילה עצמאית, יש להתאים כפית קצרה וידית עבה יחסית. | מחיות במרקמים חלקים בסמיכות דלילה עד בינונית. |
לעיסה ראשונית | תנועות לסתות בודדות ולשון מעלה מטה | יכולת לתפוס עם פנים כף היד וכל האצבעות אחיזה גסה יחסית – כמו סגירת אגרוף על המזון בלי הפרדה של האצבעות השונות. לאט לאט האגודל מקבלת תפקיד יותר ספציפי באחיזה. התקדמות הדרגתית לאחיזה מאוגרפת וגריפה (כיפוף האצבעות) | מזון במרקם מעורב בכפית פירה סמיך, דייסה עם מרקם מעט גרגרי, שייק פירות סמיך ומעט גרגרי. חתיכות מאוד גדולות של מזון רך – ירקות ופירות מאודים ורכים. מזונות שנמעכים בלחיצת קלה בין שתי אצבעות. |
לעיסה בינונית | תנועת לסתות חוזרות. סיבובי לשון | אחיזה מאוגרפת ושימוש הדרגתי בכריות האצבעות – חתיכות גדולות יחסית (חצי פנקייק, רבע בטטה | מזונות בהכנה ביתית, במרקם אחיד או מזונות מעוכים/מגורדים במרקם מעורב פנקייק /מאפינס במרקם אחיד,מלפפון מגורד, פרגית רכה ברוטב, נזיד או מנה מעוכה כמו קציצה (לפעמים זה יצריך לעיסה יותר מתקדמת),פשטידה רכה. |
לעיסה מתקדמת | תנועות לסתות מרובות סיבובי לשון | באכילה עצמאית של חתיכות קטנות תדרש – אחיזת פינצטה, גריפה ואגרוף | מזונות במרקם גס בחתיכות קטנות או במרקם מעורב בחתיכות גדולות שניצל. בשר. ירקות טריים שלמים, קציצה אפויה אורז עם ירקות בולונז. לחם קלוי |
התפתחות האחיזה באכילה –
התפתחות האכילה לעבר אכילת מוצקים
אכילה היא מסע שלם של התפתחות וגדילה. ממש כמו התפתחות מוטורית גם כאן כדאי ונכון להסתכל על דרך, תהליך.
הלמידה הראשונה מתחילה בהתבוננות- של הילד על ההורה המאכיל עוד הרבה לפני שהוא אוכל, הוא לומד את תנועות הלעיסה מעצם כך שהוא מביט באדם שמולו שלועס.
מזיז את הלסתות והלשון מצד לצד.
עוד לפני התחלת האכלה יש לחפש סימני בשלות וסקרנות לאכילה.
סרגל התפתחות האכילה, מתחיל בתנועות מציצה – שמתחילות עוד בעוברות ומשמשות את התינוק מיד עם הלידה להזנה הראשונה.
יש שוני בין מציצה של שד, הנקה, לבין מציצה מבקבוק ובכל מקרה אלו הפעולות הראשוניות של האכילה.
אכילה מצריכה התארגנות בין נשימה לבליעה, כך שלעיתים תראו צורך של התינוק בהפסקות והפוגות באכילה עצמה.
בליעת אויר היא אחד ממעוררי ה"גרפסים" נסו לקיים האכלה קצובה, שמאפשרת לילד להיות זה ששולט בקצב הזרימה של החלב.
האכלה קצובה, תומכת הנקה ומתאימה לכל תינוק
הנה העקרונות החשובים שבה:
1. המתינו לסימן רעב מצד התינוק
2. החזיקו את התינוק בתנוחה זקופה ותמכו לו בראש ובצוואר.
הגישו את הבקבוק כך שהפטמה לא מלאה במלואה
3. החזיקו את הבקבוק מקביל לרצפה. כדי שהתינוק יהיה אחראי על קצב "משיכת" החלב.
עקרונות חשובים בהאכלה של ילדים
1. הקפידו לאכול בסביבת הילדים, הרבה לפני שאתם מתחילים להאכיל.
2. הקפידו על מעבר מדורג אך מתמיד בין המרקמים.
שימו לב
התקבעות על מרקמים טחונים עשויה ליצור העדפה ואתגר במעברים עם הגדילה. הקפידו לשנות את המרקמים כדי לאפשר לילדים את הלמידה ולעודד את התפתחות מיומנות האכילה.